Vaccineren van hond/kat volgens de nieuwste inzichten!

Onlangs is er een publicatie verschenen over het inenten van gezelschapsdieren (hond,kat en konijn) van prof.dr. Egberink van de faculteit Diergeneeskunde van de RU Utrecht. Wij willen onze cliënten hiervan op de hoogte brengen. Tevens hebben we onze entschema's hierop aangepast.Vaccineren met beleid noemen we dat. Hierbij wordt rekening gehouden met het risico dat een dier loopt als er niet geënt wordt.

Wij zijn ons er van bewust dat het laten enten van je huisdier geld kost. En in deze tijden van crisis is de verleiding wellicht groot om te besparen op vaccinaties. Volgens prof.Egberink is dat eigenlijk niet verantwoord. Regelmatig komen er uitbraken voor van parvo, hondenziekte en leptospirose bij de hond en kattenziekte bij de kat. De kans is groot dat uw dier dit niet overleeft en indien wel, er dan blijvende schade van overhoudt. De kosten om een zieke hond/kat te behandelen kunnen veel hoger oplopen dan uw huisdier te laten enten.

Entschema hond:

• 6-7 weken leeftijd: Puppy DP (hondenziekte + parvo)
  • 9-10 weken: Leptospirose + parvo (ziekte van Weil + parvo)
  • 12 weken: Cocktail (hondenziekte, hepatitis, parainfluenza, parvo en leptospirose),+ voor risicogroepen kennelhoest(bordetella)
  • 15 maanden:Cocktail (+ kennelhoest).
  • Daarna: Leptospirose (+kennelhoest) , afgewisseld met één keer per 3 jaar de Cocktail (+ kennelhoest)

Rabiës: alleen nodig voor het buitenland één keer per 3 jaar.

Entschema kat:

• 8 en 12 weken Kattenziekte + niesziekte.
  • Daarna afwisselend alleen niesziekte of kattenziekte + niesziekte.
  • Katten die absoluut binnen blijven(geen contact met andere katten) bv op een flat één keer per 3 jaar een katten-/niesziekte enting.

Catteries: jaarlijks katten-/niesziekte enten( wegens insleep/contact met andere katten).

De beschrijving van deze ziektes en de onderbouwing van het entschema vindt U op deze website onder het kopje    gezelschapsdieren, met de verwijzing naar de diersoort.